lördag 23 oktober 2010

Ekonomiska kalkyler över brödbak

 Att baka bröd kan man förstås göra för nöjes skull, för att man enbart vill ha ekologiska varor, för att, skryta på facebook för sina vänner hur duktig man är på att baka bröd, för att spara pengar och tusen andra skäl.

Själ bakar jag inte bröd för att spara pengar utan mer för att jag tycker det är skoj och för att jag gärna vill veta vad jag stoppar i kroppen. Sedan är jag förstås någorlunda ekonomisk av mig så det är ju dumt att spendera pengar i onödan.

Så vi gör en ekonomisk beräkning på det bröd jag bakat idag:

Kostnad för 1 dl fint rågmjöl 0,5dl vatten lite äpple(egna), (rågsurdeg mao): 1kr
Kostnad för 7,5 dl vetemjöl special: 4kr 75 öre
Kostnad för 0,5 dl fullkornsdinkel:  1kr
Kostnad för jäst (räknar med att man enbart hinner med fyra bak på en tärning): 50 öre
Kostnad för elektricitet: ca. 1kr 50öre skulle jag kunna tro
Kostnad för salt: kanske 10 öre
Kostnad för förslitning av utrustning, lagringskostnad bla bla: uppskattat till 2kr per bak

Mjölsorterna är från Kungsörnen och givetvis kan man köpa hutlöst mycket mer dyrare mjöl som är bättre och mer ekologiskt. Men själv bär det emot att i mitt fall ta bilen i så fall för att köpa mjöl, nej då promenerar jag hellre till ICA-butiken på promenadavstånd. ibland finns det fint lokalproducerat mjöl på torget här i byn och då händer det förstås att jag köper mjöl därifrån (med resultatet att bröden blir dubbelt så dyra).

Summa summarum med budgetmjöl från Sveriges bönder: 9kr och 35 öre, vi avrundar till 10kr och då fick man som bekant två limpor. 5kr limpan.

En fin surdegslimpa kanske kostar 25 spänn eller något idag? (vet ej köper nästan aldrig bröd). Du sparar mao 20kr limpan på att baka eget bröd. Om din familj låt säga gör av med två limpor i veckan kommer du mao spara 40kr i veckan på baka eget surdegsbröd mot att köpa fin/lyx-limpan på bageriet.

På ett år blir det ung. 2000kr du sparar på att baka eget bröd och du får på samma gång så här fint och bubbligt bröd

1 kommentar: